Glykemiskt Index


Nu var det längesedan jag bloggade sist! Har haft fullt upp med alla möjliga aktiviteter!
Dock har jag även hunnit med att läsa Ola Lauritzsons bok GI i praktiken. Jag är, som ni kanske märkt tidigare, lite emot det här med dieter som gör att det går snabbt att gå ner i vikt eftersom jag vet att det inte funkar. Visst, man kanske går ner, men det mesta man går ner är vätska och muskler, samt att man ofta går upp det lika fort igen!

Men denna bok har faktiskt fått mig lite inspirerad. Den beskriver inte en bantningsmetod, utan snarare en sund livsstil. GI går ut på att äta mindre och enbart rätt form av kolhydrater. Med andra ord kolhydrater med lågt GI värde. exempelvis fullkornaprodukter, bröd med hela frön m.m. Genom att undvika de snabba kolhydraterna blir det mycket lättare att både hålla vikten och blodsockret på en jämn nivå.

Att man dessutom kan äta ganska mycket, så länge man äter rätt saker är en positiv sak med GI. För en person som tränar mycket är det jätte viktigt att fylla på så att kroppen inte ställer in sig på svält och bryter ned musklerna istället för fettet.

Boken ger tips på så mycket mer än vad man skall äta. Den inkluderar både träning, sömn och mycket mer. Helt enkelt kan jag rekomendera er att läsa den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0