Afrodans och Body Pump


Sen senaste inlägget har jag hunnit med både afrodans och bodypump! Afrodansen var framförallt faschinerande. Något förvirrad kom jag till mitt första pass, utan E eftersom hon fortfarande inte var riktigt kry... Dock insåg jag att det var några till som aldrig varit på afrodans tidigare... Så när folk började ta av sig skorna var det bara att göra samma sak.

Strax innan passet började kom en liten men mycket energisk kvinna in i rummet. Hon hade dreds uppsatta mitt på huvudet så det blr en "lilla my" look. I övrigt utstrålande hon verkligen genuin glädje, och hon la banne mej ingen tid på småprat utan musiken drog igång på direkten, men bongotrumor och andra afrikanska influenser...

Ett härlig pass som egentligen inte skiljer sig jätte mycket från aerobics, men andra ord olika steg som kombinerades till en liten rutin... Dock skiljer sig stegen markant från aerobicsstegen då man verkligen använde HELA kroppen, i de yviga rörelserna! Roligt både att utöva och även då man studerade sig själv i spegeln! Något jag absolut rekomenderar och på onsdag skall E med!

Sen hann vi med ett body pump pass igår.. Först var vi på ett intro där instruktören grundligt gick igenom alla monent i passet. Jag har tränat body pump ganske mycket innan, men ändå bra att gå på sådana genomgångar ibland, då det alltid är något som kan korrigeras lite. E som är lite nybörjare tyckte det var kanon och att hon fick ut mycket mer av detta pass än när vi var på pumpen i förrförra veckan.

Body Pump skulle kunna beskrivas som styrketräning med skivstång i grupp. Perfekt för dem som drar sig för att träna på maskinerna i gymmet (som jag), då det är fart och fläckt, bra musik och en instruktör som pushar på genom hela passet! Och vill man bygga upp en bra kropp, och få ut maximalt av sin träning rekomenderas det att man minst skall styrketräna (i valfri form) en gång i veckan.

Så fortsätt att kämpa på! Och tänk på att när man börjar träna och kanske även lägger om sin kost, måste man ge kroppen minst 6 veckor innan man kan förvänta sig synliga resultat. Och när det kommer till fettförbränning skall man inte gå ner mer än 0,5 kg i veckan. Går man ner mer är det garanterat mest vatten och muskelmassa man förlorar eftersom kroppen ställer in sig på svält och kämpar för att behålla den energirika fettmassan så länge som möjligt, om man minskar snabbare än så!

Imorgon blir det spinning!

Kommentarer
Postat av: Linda

Vad mycket bra inlägg du har hunnit göra. Way to go!



Har hört att dansträningen Zumba ska vara fantastiskt roligt. Hört talas om det eller vet vart man kan utöva det?



2009-11-10 @ 16:31:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0